Implikasi Profesi Wali Santri Terhadap Aktualisasi Perilaku Islami pada Santri Taman Pendidikan Alqurān di Kota Banda Aceh

Authors

  • Lina Fitriany Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.22373/tadabbur.v3i2.393

Keywords:

Professional Implications, Islamic Behavior, Alqurān Education Park (TPA)

Abstract

Every parent has a dual role in the family between the task of educating and earning a living, so it is feared that parents are less than optimal in carrying out both roles. As the majority of students in the Alqurān Education Park (TPA) have not properly actualized Islamic behavior. Research objectives: 1) To describe the Islamic behavior of students in the TPA Banda Aceh City, 2) To determine the implications of the profession of the santri guardian on the Islamic behavior of students in the TPA Banda Aceh. The qualitative research is descriptive with data sources of students, guardians of students and religious teachers. Data collection techniques through observation, interviews, questionnaires and documentation. Analysis of the interview data with source triangulation and percentage formula for questionnaire data. The results showed: 1) Description of Islamic behavior of students in TPA in the form of worshiping respect for their parents, respecting religious teachers, respecting friends, discipline, maintaining cleanliness, maintaining manners of speech, eating/drinking manners and learning the Alqurān. 2) The professional implications for the Islamic behavior of students at the TPA are related to the working hours of the santri guardians, showing that the majority of santri guardians are civil servants and non-civil servants who have time to educate children's Islamic behavior. Professional implications related to differences in formal education levels taken by civil servant and non-civil santri guardians show that the higher the education of the santri guardian, the better the efforts to educate children's Islamic behavior in the family environment.

References

Anselmus Je Toenlioe, Teori dan Filsafat Pendidikan, Malang: Gunung Samudera, 2016.

Arifin Mustofa, “Pengaruh Tingkat Pendidikan Orang Tua Terhadap Akhlak Anak di Desa Raman Fajar Kecamatan Raman Utara Kabupaten Lampung Timur,” repository.metrouniv.ac.id/id/eprint/1522/SKRIPSI, Diakses 29 September 2020.

Asmadi, Teknik Prosedural Keperawatan: Konsep Aplikasi Kebutuhan Dasar Klien. Jakarta: Salemba Medika, 2008.

Chairinniza Graha, Keberhasilan Anak di Tangan Orang Tua: Panduan Bagi Orang Tua untuk Memahami Perannya dalam Membantu Keberhasilan Pendidikan Anak. Jakarta: Elex Media Komputindo, 2007.

Dian Ibung, Mengembangkan Nilai Moral pada Anak: Panduan Bagi Orang Tua Untuk Membimbinga Anaknya Menjadi Anak yang Baik. Jakarta: Elex Media Komputindo, 2009.

Duski Samad, Keluarga Layar Sentuh, Padang: Pub Publishing, 2020.

Hamid Darmadi, Pengantar Pendidikan Era Globalisasi: Konsep Dasar, Teori, Strategi dan Implementasi dalam Pendidikan Globalisasi. Jakarta: Animage, 2019).

Ilhamuddin dan Muallifah, Psikologi Anak Sukses: Cara Orang Tua Memandu Anak Meraih Sukses. Malang: UB Press, 2011.

Irawati Istadi, Mendidik Dengan Cinta: Tumbuh Kembang Anak. Jakarta: Cakrawala Publishing, 2014.

Lexy J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2018.

Ma‟arif Faisal Zam-zam, “Pengaruh Pekerjaan, Motivasi dan Perhatian Orang Tua Terhadap Tingkat Pendidikan Anak di Desa Tanjung Aro II Kecamatan Padang Gelugur Kabupaten Pasaman”, http://jim.stkip-pgrihttp://jim.stkip-pgri-sumbar.ac.id/jurnal/download/952sumbar.ac.id/jurnal/download, Diakses 07 September 2020.

Mahmud, Heri Gunawan dan Yuyun Yulia Ningsih, Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga: Sebuah Panduan Lengkap Bagi Para Guru, Orang Tua dan Calon Jakarta Barat: Akademia Permata, 2013.

Maria Ulfah Anshor, Memutus Rantai Ketidakadilan Global Care dalam Pengasuhan Anak Tenaga Kerja Indonesia Perempuan (TKIP). Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 2017.

Mulyanto, Mimpi Ayah Muda: Penggugah Keluarga Muda Masa Kini. Jakarta: Bhuana Ilmu Populer, 2017.

Najib Sulhan, Anakku Penyejuk Jiwaku: Pola Pengasuhan Islami Untuk Membangun Karakter Positif Anak. Bandung: Mizania, 2011.

Ngalim Purwanto, Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2011.

Nurul Senja WF, ”Pengaruh Kondisi Ekonomi Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi di Kelas XI IPS SMA Negeri Kota Cirebon”, Jurnal Edueksos, Vol. VI, No. 1, Juni 2017.

Rahmat Affandi, Hentikan Kebiasaan Berbahaya Bagi Anak. Jakarta: Elex Media Komputindo Kelompok Gramdia, 2011.

Said Sulaiman, “Pengaruh Perhatian Orang Tua Terhadap Pembentukan Akhlak Siswa di SMP 1 Meureubo”, http:etdunsyiah.ac.id/baca/abstrak.php.biblio-id-3515, Diakses 29 September 2020.

Syaiful Bahri Djamalah, Psikologi Belajar Jakarta: Asdi Mahasatya, 2002.

Wendi Zarman, Ternyata Mendidik Anak Cara Rasulullah Mudah dan Efektif, cet. 1 Jakarta: Kawan Pustaka, 2017.

Downloads

Published

2021-10-31

How to Cite

Fitriany, L. (2021). Implikasi Profesi Wali Santri Terhadap Aktualisasi Perilaku Islami pada Santri Taman Pendidikan Alqurān di Kota Banda Aceh. adabbur: urnal eradaban slam, 3(2), 487–510. https://doi.org/10.22373/tadabbur.v3i2.393