Effects Of Brand Image, Rate Of Profit-Sharing Ratio, Contract Application, And Trust On The Customers’ Decision To Save At Islamic Banks

Authors

  • Erika Rizkina Ahmad Dahlan University
  • Mufti Alam Adha Ahmad Dahlan University
  • Andy Putra Wijaya Ahmad Dahlan University

DOI:

https://doi.org/10.22373/jimebis.v5i1.571

Keywords:

Brand image, level of profit-sharing ratio, implementation of contracts, trust, saving decisions

Abstract

The rapid development of Islamic bank has resulted in business competition. This study analyzes the influences of brand image, rate of profit-sharing ratio, contract application, and trust on customers’ decision to save at Islamic banks. The all Islamic banks in Yogyakarta City are the objects in this study, this study uses a questionnaire to collect as many as 100 respondents as the samples, that is, the customers of Islamic banks. This study uses the quantitative method with multiple linear regression analysis. The study shows that brand image positively and significantly influences the customers’ decision to save at Islamic banks, with a value of 0.00 < 0.05. The Rate of profit-sharing ratio positively and significantly affects the customers’ decision to save at Islamic banks, with a value of 0.02 < 0.05. The contract application positively and significantly influences the customers’ decision to save at Islamic banks, with a value of 0.05. Trust positively and significantly impacts the customers’ decision to save at Islamic banks, with a value of 0.02 < 0.05. Simultaneously, brand image, rate of profit-sharing ratio, contract application, and trust positively and significantly influence the customers’ decision to save at Islamic banks.

References

Apri, N. S. (2018). Nasabah Di Bank Syariah (Studi Kasus Pada BRI Syariah KC Semarang)

Aziz, N., & Hendrastyo, V. S. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan, Kepercayaan dan Promosi Terhadap Minat Nasabah Menabung Pada Bank Syariah Cabang Ulak Karang Kota Padang. Jurnal Pundi, 3(3), 227-234.

Casriyanti. (2020). Pengaruh Religiusitas, Consumer Knowledge dan Brand Image terhadap Keputusan Menjadi Nasabah pada Bank Syariah Casriyanti Sekolah Tinggi Agama Islam Pangeran Dharma Kusuma Segeran Indramayu. Jurnal Tasyri’ : Jurnal Muamalah dan Ekonomi Syariah, 2(1), 52-70.

Fajriyati, A. (2018). Pengaruh Brand Image Dan Nisbah Bagi Hasil Terhadap Keputusan Nasabah Menabung Di Bank Syariah (Studi Pada Bank BNI Syariah KC Tanjung Karang).

Hariyani, T. (2021). Strategi Pedagang Kaki Lima Dalam Mempertahankan Usaha Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Ekuivalensi, 7 (1), 148-164.

Isnaini, A.W & Mahsuni, J. (2021). Analisis Pengaruh Tingkat Bagi hasil, Penerapan Akad dan Promosi Terhadap Minat Menabung Pada Koperasi Al Iqthishod Unisma. E-JRA, 10(7), 13-24.

Najib, M. A. (2017). Penguatan Prinsip Syariah Pada Produk Bank Syariah. Jurnal Jurisprudence, 7(1), 15-28.

Prassetio, E. (2017). Pengaruh Tingkat Nisabah Bagi Hasil, Penerapan Akad, Citra Merek, Promosi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Menabung pada Lembaga Keuangan Perbankan Syariah (Studi Kasus Masyarakat Tanggerang Selatan).

Rachmawati, A. (2020). Pengaruh Consumer Knowledge, Brand Image, Religiusitas, Dan Lokasi Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Pada Bank Syariah. Jurnal Ekonomi Syariah, 5(1), 1-20.

Rokan, M. K., & Panjaitan, I. R. (2022). Analisis Penggunaaan Akad Dan Mekanisme Pembiayaan Produk BSI OTO Di BSI Kantor Cabang Pembantu (KCP) Medan Padang Bulan. Journal Economy and Currency Study (JECS), 4(2), 51-59.

Ruwaidah, S. H. (2020). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah dan Shariah Governance Terhadap Keputusan Mahasiswa dalam Menggunakan Jasa Perbankan Syariah. Muhasabatuna : Jurnal Akuntansi dan Keuangan Islam, 2(1), 79-106

Saputra, D. E. (2018). Pengaruh Citra Merek (Brand Image) Terhadap Keputusan Nasabah Menabung Di Bank Syariah Mandiri Depok. 1-85.

Siregar, B. G, (2018). Pengaruh Produk Dan Promosi Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Tabungan Marhamah Pada PT. Bank Sumut TAZKIR: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman, 4(1), 1-20.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Supriyadi, S., Wiyani, W., & Nugraha, G. I. K. (2017). Pengaruh Kualitas Produk Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Bisnis dan Manajemen, 4(1), 74-85.

Usvita, M. (2021). Pengaruh Religiusitas Dan Kepercayaan Nasabah Terhadap Keputusan Menabung Pada Bank Nagari Syariah Kcp Simpang Empat. Jurnal Apresiasi Ekonomi, 9(1), 47-53.

Widiawati, H. S. (2020). Pengaruh Brand Image Produk Syariah Dan Religius Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariahdi Kota Kediri. Jupeko, 5(1), 64.

Yahyanti, M. E. (2019). Analisis Pengaruh Tingkat NisbahBagi Hasil, Pelayanan, dan Produk Terhadap Kepuasan Nasabah Tabungan Pada Bank Syariah Mandiri XXX. Iqitishodia : Jurnal Ekonomi Syariah, 4(1), 71-100.

Downloads

Published

2024-07-21

How to Cite

Rizkina, E., Adha, M. A., & Wijaya, A. P. (2024). Effects Of Brand Image, Rate Of Profit-Sharing Ratio, Contract Application, And Trust On The Customers’ Decision To Save At Islamic Banks. urnal lmiah ahasiswa konomi an isnis slam, 5(1), 34–42. https://doi.org/10.22373/jimebis.v5i1.571

Issue

Section

Articles