Analisis Peran Ekonomi Kreatif Dalam Peningkatan Pendapatan Pengrajin Ditinjau Dari Ekonomi Islam (Studi Pada Industri Bordir Kecamatan Indrajaya Kabupaten Pidie)

Authors

  • Seri Murni Univeritas Islam Negeri Ar-Raniry
  • Rekha R Univeritas Islam Negeri Ar-Raniry

DOI:

https://doi.org/10.22373/jimebis.v2i1.194

Keywords:

Creative industry, income, embroidery industry, islamic economy

Abstract

This study aims to reveal the role of the creative economy in increasing the income of embroidery craftsmen in Indrajaya District, Pidie Regency. This thesis uses a descriptive qualitative approach with data collection methods through observation, interviews and documentation. The results of the study illustrate that the creative economy of the embroidery industry in Indrajaya sub-district, Pidie Regency is already good, it can be seen from 15 craftsmen found that 9 craftsmen experienced an increase in income, 6 craftsmen with stable income from 2019 to 2020. While in the Islamic economic perspective, the craftsmen have fulfilled the production process , marketing markets, government policies, economic conditions and partnerships, but have not met the management and financial indicators.

References

Al-Quran dan terjemahan. Dapartemen Agama RI.

Al-Mishri, R., Y., (1993), Ushul Al-Iqtishad Al-Islami, (Damsyiq: Dar Al-Qalam).

Antara. K. A, & Aswitari. L. P., (2016) Beberapa Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang Kaki Lima Di Kecamatan Denpasar Barat, Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana 5(11).

Arikunto, S., (2013), Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik, Jakarta: Rineka Cipta.

Badan Pusat Statistik Kecamatan Indrajaya. (2020). Kecamatan Indrajaya Dalam Angka,Indrajaya: BPS Kecamatan Indrajaya.

Badan Pusat Statistik Kabupaten Pidie. (2020). Kabupaten Pidie Dalam Angka, Pidie: BPS Kabupaten Pidie.

Be Kraf. (2016). Survei BPS dan Bekraf. www.bekraf.go.id/. Online, Diakses pada 05 juli 2016

Departemen Perdagangan Republik Indonesia. (2008). Pengembangan Ekonomi Kreatif Indonesia 2025: Jakarta.

Herie, S. (2012). Ekonomi Kreatif: Talenta Baru Pemicu Daya Saing Daerah. Jurnal Bina Praja 4(2)

Idri, H. (2015). Hadist Ekonomi. Jakarta: Prenadamedia Group.

Iskandar. (2017). Pengaruh Pendapatan terhadap Pola Pengeluaran Rumah Tangga Miskin Di Kota Langsa. Jurnal Samudra Ekonomika 1(2).

Kementrian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia. (2021) Industri Kreatif dan Digital: Kembangkan Potensi, Gerakkan Ekonomi, dan Ciptakan Lapangan Kerja. Jakarta.

Lokadata.id. (2020). PDB Ekonomi Kreatif, 2010-2020. https://lokadata.id/data/pdb-ekonomi-kreatif-2010-2020. Diakses pada 24 Desember 2020.

Suryana, (2013). Ekonomi Baru: Mengubah Ide dan Menciptakan Peluang. Jakarta: Salemba Empat.

Downloads

Published

2021-05-31

How to Cite

Murni, S., & R, R. (2021). Analisis Peran Ekonomi Kreatif Dalam Peningkatan Pendapatan Pengrajin Ditinjau Dari Ekonomi Islam (Studi Pada Industri Bordir Kecamatan Indrajaya Kabupaten Pidie). urnal lmiah ahasiswa konomi an isnis slam, 2(1), 25–34. https://doi.org/10.22373/jimebis.v2i1.194

Issue

Section

Articles